D Vitaminini ne işe yarar, eksikliğinde fazlalığında ne olur? başlıklı yazımda D Vitamini hakkında bilgilerden derleme yaptım. Diğer yazılarımda referans olarak, bir başvuru niteliğinde olan bu yazımın faydalı olmasını umuyorum.

Güneşin ultraviole ışınlarının aracılığıyla  deri altında  sentez edilebilen  D vitamini, vücudun deri gibi farklı bir bölgesinde yapılıp kemikler gibi başka bölgesinde çalıştığı için ve hücre çekirdeğini etkileyerek aktivite gösterdiği için hormon olarak da düşünülmektedir.

Hormon, vücudun bir bölgesinde yapılıp kan yoluyla taşınarak başka yerlerinde çalışan maddelerdir.

D vitamini ne işe yarar?

Kalsiyum ve fosfor metabolizmasını  düzenleyerek  güçlü bir kemik ve diş oluşumunu  sağlar. Son yıllarda yapılan araştırmalar, D vitamininin  kalın barsak, kemik, deri ve meme kanserinden koruyucu etkisi olduğunu ve tüberküloza (vereme) karşı bağışıklığı  artırdığını ortaya çıkarmıştır.

Yetersiz  alındığında  ne  olur?

Yapımına güneş ışınları yardımcı olduğu için, yaşlılık ya da hastalık nedeniyle açık havaya çıkamayanlarda ve dinsel nedenlerle tamamen kapalı giyinenlerde D vitamini yetersizliği daha yaygın görülür. Anne sütüyle beslenen bebekler de  6. aya kadar yeterince D vitamini alamıyabilirler. D vitaminini eksik alan bireylere  vitamin D  eklemesi gerekebilir.

Çocuklarda en bilinen belirtisi bacak eğriliği şeklinde ortaya çıkan  raşitizm hastalığıdır. Yetişkinlerde ise osteomalasia adı verilen  ve kolaylıkla kırılmaya  neden olan  kemik  yumuşamsına yol açabilir.

Aşırı  alındığında  ne  olur?

D  vitamini vücutta birikip zehirlenmeye neden olabilir. Tablet ile aşırı D vitamini alımı kanda kalsiyum düzeyinin  yükselmesine ve organlarda kalsiyum birikmesine  neden olur.  Bu da hücre metabolizmasının bozulması  ve hücrelerin  ölümüyle  sonuçlanır. Uzun süre  güneşte kalmak D vitamini zehirlenmesi yapmaz, ancak deri kanseri riskini artırır.

Hangi besinlerde D vitamini vardır?

Besinlerde  en çok balık karaciğeri yağı, yağlı balıklar, karaciğer ve yumurta sarısında vardır. Az miktarda süt ve peynirde de bulunur. Esas kaynak güneş ışığı ile derinin temas etmesidir.

498 total views, 1 views today