E Vitamini ne işe yarar, eksikliğinde fazlalığında ne olur? başlıklı yazımda E vitamini hakkında bilgilerden derleme yaptım. Diğer yazılarıma başvuru niteliğinde olan bu yazımla umarım siz okuyucularıma faydalı olabilmişimdir.

Çoğunluğu  hücre zarında bulunan ve hücreleri oksijen moleküllerinin zarar vermesinden koruyan  antioksidan bir vitamindir.
E vitamini, kimyasal yapı itibarı ile bir tokol olup antisterilite vitamin olarak da bilinir. Yağda çözünen önemli bir antioksidandır ve özellikle hücre zarları ve lipoproteinlerde önemli antioksidan işlevler görmektedir. Epidemiyolojik ve sınırlı ara çalışmalar, E vitamininin kardiyovasküler hastalıkların, bazı kanserlerin ve öteki kronik hastalıkların riskini azalttığını belirlemektedir. Bazı büyük klinik deneylerle E vitamininin sağlığa yararları daha derinlemesine değerlendirilmektedir. Tokollerin (tokoferol ve tokotrienol) farklı bileşikleri E vitamini aktivitesi gösterir. En aktifi alfa-tokoferoldür. Geçmişte asıl olarak α-tokoferol üzerinde yoğunlaşılmışken, bugün öteki tokoferoller ve tokotrienoller daha fazla ilgi çekmektedir. İlk sonuçlara göre bunlar, α-tokoferolden farklı antioksidan ve diğer fonksiyonlara sahiptir.

Ne  işe  yarar?

Kalp hastalığı, katarakt ve çeşitli kanserlere karşı koruyucudur. Bağışıklık sistemini güçlendirir, kasları onarır, vücudu kurşun, civa ve diğer toksik maddelerin zehirli etkisinden korur  ve  A vitamininin emilmesinde yardımcı olur.
E vitamini sinir sisteminin, kasların, hipofiz ve sürrenaller gibi endokrin bezlerin ve üreme organlarının fonksiyonları için önemlidir. Biyolojik bir antioksidan olup, atardamar hastalıklarının ve kanserin önlenmesi için gereklidir.
E vitamininin sağlığa yararları:
Hücrelerin oksidatif tahripten korunması
LDL’nin oksidasyondan korunması
Bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi
Göz merceği, sinir dokusu, kan damarları, kıkırdak vb. özel dokuların oksidatif tahribinin azaltılması
HMG-CoA redüktaz enziminin inhibisyonu yoluyla kolesterol sentezinin azaltılması

Yetersiz  alındığında  ne  olur?

Doğal yiyeceklerden oluşan ve normal koşullarda hazırlanan diyetler E vitamini gereksinmesini karşılar. Bitkisel besinler bu vitaminden zengin olduğu için normal durumlarda tüketim yetersizliği görülmez. Yetersizliği belirtilerine  premature bebeklerde ve yağ emilimi bozulmuş yetişkinlerde  rastlanır. Kansızlık, yorgunluk ve isteksizlik, konsantrasyon eksikliği ve kas zayıflığı gibi sorunlar yaşanmaktadır.

Aşırı  alındığında  ne  olur?

Aşırı alımı A vitamini depolarını boşaltır, K vitamini ve bazı hormonların  metabolizmasını bozar ve kanamalara yol açabilir.

Hangi  besinlerde  E vitamini  vardır?

Bitkisel yağlar (en çok soya yağında), fındık, badem, ayçekirdeği, yerfıstığı, buğday özü, yeşil yapraklı sebzeler, kepeği ayrılmamış tam buğday ununda bol miktarda vardır.

562 total views, 1 views today