Probiyotikler nedir, ne işe yararlar? Probiyotiklerin Faydaları nelerdir?

Probiyotikler

Probiyotikler hakkındaki bu yazımda probiyotiklerin ne olduğu, ne işe yaradığı ve faydalarının neler olduğu ile ilgili bilgiler bulacaksınız.

Probiotikler tüketildiklerinde sağlık üzerinde olumlu etki yaptıkları düşünülen mikro organizmalardır. Saflaştırılmış ürünler bağırsak flora bozukluğuna bağlı ishallerde bağırsak düzenleyici olarak reçete edilebilirler.

Laktik asit bakterileri ve bifidobacterium probiyotik olarak en sık kullanılan bakterilerdir, fakat bazı maya ve basiller de kullanılabilir. Örneğin Saccharomyces boulardii kaşe veya kapsül formunda hastalara önerilmektedir.

Probiotikler fermente yiyecekler ile birlikte, aktif canlı kültürler olarak yoğurt, soya yoğurdu veya diyet destekleri olarak alınabilir.

Yeni yapılan çalışmalar probiyotiklerin depresyonda faydalı olduğunu ortaya koydu. Bu bulgu bağırsak ile beyin arasındaki etkileşimi tekrar ortaya koyması açısından çok önemli. Çünkü bağırsaklarda bulunan hormonların çoğu beyinde de mevcut. Psikolojik durumlarda ishal olmak, geğirme olması veya kabızlık, gaz olması da bunun bir işareti. Probiyotikler ülkemizde probiyotikli yoğurtlarda, kefirde var ve ayrıca besin desteği olarak da satılıyor.

Probiyotik NEDİR?

Bağırsaklarımızda 100 trilyon kadar canlı bakteri vardır ve bunların bir kısmı faydalı bir kısmı zararlı bakterilerdir. Faydalı bakteriler sağlıklı kişilerde fazladır ve bağırsaklarda besinlerin emilimini sağladığı gibi bazı vitaminler üretirler. Zararlı bakteriler ise çeşitli toksin denen zehirli veya sağlığa zarlı maddeler salgılar ve hastalık yapar. Bağırsakta faydalı bakteri fazla olması için probiyotikler kullanılabilir. Probiyotikler canlı mikroorganizmalar yani çoğunlukla bakterilerdir.

Bağırsakta bulunan bazı faydalı bakterilere benzerler. Bunlara dost veya iyi bakteriler de denir. Bunlar genellikle iki grup olup laktobasillus ve bifidobakterium gruplarıdır. Her grupta farkli bakteri türleri vardır. Prebiyotik ise daha farklıdır ve bunlar sindirilemeyen gıda parçalarıdır ve faydalı bakterilerin kolonda (kalın bağırsak) üremesini sağlar. Prebiyotik ve probiyotikler bir arada olursa buna sinbiyotik adı verilir.

Probiyotikler bağışıklık sisteimin iyi çalışması, bakterilerden korunma, gıdaların sindirimi ve emilimi için gereklidir. Bu bakteriler vücutta bir denge halinde bulunurlar.

Bunlar kullanılan antibiyotiklerle ölürse bu denge bozulabilir. Ayrıca vücuda giren diğer bakteri, mantar, parazitler bu dengeyi bozabilir.

Probiyotikler kapsül, toz ve gıda halinde olabilir. Probiyotik içeren gıdalar yoğurt, süt, ve soy içecekleridir.

Probiyotikler bağırsak sağlığı açısından çok önemlidir. Laktoz intoleransına iyi geldiği gibi, bağırsaklardaki enfeksiyonlara karşı direnç kazandırır, seyahat ishallerini iyi gelir, gaz ve şişkinliği azaltır. 

Probiyotiklerin bağışıklık sistemine, tansiyona ve kan kolesterol yüksekliğine iyi geldiği de iddia edilmiştir. Kişilerdeki bağırsak hastalıkları, gaz, ishal, şişkinlik için probiyotikler faydalıdır. 

Ülseratif kolit, Crohn hastalığı gibi hastalıklarda da faydalı olur. İdrar yolu enfeksiyonu, diş çürümesi, helikobakter enfeksiyonu, vajina infeksiyonu ve cilt enfeksiyonlarına da iyi geldiği iddia edilmiştir.

Yoğurtta bulunan faydalı bakteriler her zaman yeterli gelmeyebilir. Bu nedenle bağırsak hastalıklarında ilave probiyotik almak gerekebilir. 

Antibiyotik ve antifungal (mantarları öldürme) özelliği vardır. Laktoz intoleransı olan kişiler kolayca kefir içebilir.

 894 total views,  1 views today